"Jeg hader kebabkæden Killer Kebab, og jeg har ikke engang smagt maden."
Sådan starter 21-årige Alba Andrea Poulsen sit indlæg i Politiken, hvor hun går all-in på den københavnske kebabkæde. Hun mener, at Killer Kebab er blevet "symbolet på alt, hvad der er galt i København".
Siden da er der gået helt amok i debatten om kebaben - både på sociale medier og i aviserne.
Nu har kandidatstuderende Liv Kousholt kastet sig ind i kampen med en kronik i Politiken. Hun anklager de fire ejere for at bruge deres position som "hvide gastroiværksættere" til at tjene penge på en madkultur, som ikke er deres egen.
For Alba Andrea Poulsen er kebaben en slags varselsfugl for en større tendens, hvor traditionel madkultur bliver overtaget af folk, der ikke har rødder i den.
Debatten handler i bund og grund om kulturel appropriation - altså når folk "låner" eller profiterer på kulturer, de ikke selv tilhører. Det er et emne, der ofte skaber heftige diskussioner, især blandt unge.
Spørgsmålet er: Kan man eje ret til en madret? Og er det problematisk, når hvide iværksættere tjener penge på mad fra andre kulturer?
Killer Kebab har endnu ikke kommenteret på anklagerne, men debatten viser, hvor følsomt det kan være, når mad, kultur og forretning blandes sammen i moderne København.