Forestil dig at poste en cute julevidéo på Instagram og så få hate for det. Det er præcis det, der er sket for kongehuset lige nu.
Kronprins Christian, prinsesse Isabella og tvillingerne prins Vincent og prinsesse Josephine har lavet en video, hvor de konkurrerer om at lave det fedeste peberkagehus. Lyder hyggeligt, ikke? Men her kommer problemet: De holder alle sammen på Royal Copenhagen-julekrus, og hele bordet er fyldt med porcelæn fra det danske luksusmærke.
Videoen er blevet delt på kongehusets Instagram og har fået knap 100.000 likes. Men kommentarerne er ikke alle positive.
"Glædelig jul til Danmarks højest betalte influencere," skriver en bruger. Og hun er ikke den eneste, der er sur.
Berlingskes kongehusekspert Jakob Steen Olsen siger, at videoen er "påfaldende" af flere grunde. Altså - når selv eksperterne synes, det er weird, så ved du, der er noget galt.
Kongehuset benægter selvfølgelig, at det er reklame. Men mange danskere køber ikke den forklaring. De mener, det ligner skjult reklame, hvilket faktisk er ulovligt i Danmark.
Det er vildt at tænke på, at selv kongehuset ikke kan slippe afsted med at poste på sociale medier uden at få kritik. Det viser bare, hvor meget influencer-kulturen har ændret alt - selv for de mest traditionelle institutioner.