Forestil dig at drive en lille købmandsbutik, hvor kunderne bare forsvinder. Det var virkeligheden for Min Købmand i Kalvehave, hvor ejeren så sin forretning dale drastisk gennem efteråret.

Men så skete der noget vild: I stedet for bare at give op, tog købmanden til Facebook og skrev et opslag, der fik hele lokalsamfundet til at reagere.

"Efteråret har været mørkt og tungt - ikke bare vejrmæssigt, men også på bundlinjen," forklarer købmanden, der så sig nødsaget til at tage en seriøs snak med sine kunder.

Opslaget var ikke et desperat råb om hjælp, men mere en ærlig besked om, hvad der skulle til for at holde den lokale butik kørende. Og reaktionen var helt vildt positiv.

"Pludselig begyndte folk at komme tilbage. De kunne godt se, at hvis de ville have en lokal butik, så skulle de faktisk også handle der," siger købmanden.

Nu summer butikken igen af aktivitet, og ejeren kan se lys for enden af tunnelen. Det viser, hvor meget power der faktisk ligger i at sige tingene, som de er - og hvor vigtige de lokale butikker stadig er for mange mennesker.

Historien er et perfekt eksempel på, hvordan sociale medier kan bruges til mere end bare memes og TikTok-videoer. Nogle gange kan et ærligt Facebook-opslag redde en hel forretning.